Skip to main content

Spoorzone Ede krijgt miljoenenkrediet voor afronding

vrijdag 09 februari 2024, 13.04
door Lisa Mooijman
De gemeenteraad van Ede is met algemene stemmen akkoord met een extra lening van ruim 18 miljoen euro voor de afronding van de ‘OV-knoop’. Er komt ook een krappe 2 miljoen extra voor de bouw van de parkeergarage.
Perronopgangen station Ede Wageningen
© Fotografie_Natuurlijk

Door een extra bijdrage van het kon het oorspronkelijk aangevraagde bedrag van 24 miljoen worden verlaagd. Als het even meezit gaat de provincie Gelderland nog eens vier miljoen bijleggen, waardoor het Edese bedrag naar 18 miljoen kan zakken.

De afronding van het project is inclusief de oostelijke Spoorzone en het Programma Hoogfrequent Spoor Ede. Een aantal punten in het plan zijn al gerealiseerd, maar er moet nog aardig wat werk worden verzet om alles rond te krijgen.

Wat moet er nog gebeuren?

Het wandel- en fietsviaduct is intussen al in gebruik en wordt goed gewaardeerd. Zeker nadat ook de toegang tot de Sysselt en de looproute vanaf het station hersteld is.

Er is nog wel een probleem met de oploopbaarheid van de zijkanten van het viaduct. Die aanpassing wordt nog dit jaar voltooid. Verder moet er aan de noordkant nog een voor hulpdiensten en bestemmingsverkeer toegankelijke verbinding komen met de Sysselt.

Een deel van het extra geld is ook nodig voor het afmaken van het busplein. Dit plein kan op 23 februari, samen met het stationsgebouw open, maar door het regenachtige weer zijn nog niet alle betonwerkzaamheden klaar. Dat betekent voor nu dat dat het minder zwaar belaste deel van het plein, kiss&ride en taxi’s, tijdelijk in asfalt wordt uitgevoerd. Het beton dat nodig is voor de zware belasting wordt bij de bouw van (de inrit van) de parkeergarage alsnog gestort.

Een ander deel van het geld is nodig voor de westelijke langzaam verkeersonderdoorgang. De bouw daarvan begint na de openstelling van het nieuwe station. Eerst wordt het restant van het bestaande station gesloopt.

Halverwege 2024 rijden er anderhalve week geen treinen vanwege de sloop van de huidige perrontunnel en de nieuwe onderdoorgang voor langzaam verkeer. Deze onderdoorgang bestaat uit drie elementen die inmiddels zijn voorgebouwd op het terrein van de Mauritskazerne. De verwachting is dat de onderdoorgang in het najaar van 2024 in gebruik komt.

Met het geld is er meer ruimte voor groen. Dit wordt stapsgewijs, tegelijk met oplevering van de verschillende onderdelen, aangelegd. Het begint met de ‘Noordstrook’, in het tweede deel van de aanleg van het fiets/ voetpad van het station richting viaduct Sysselt ,en doorgaand richting Arnhem, plus de inrichting en de groen/ parkinrichting tussen ENKA en het spoor. De laatste oplevering, en daarmee die van het gehele project, zal in het eerste kwartaal van 2026 moeten zijn.

De 1,8 miljoen extra krediet is nodig voor de parkeergarage. Die moet eind 2025 klaar zijn, zeker omdat per 31 december 2025 de ontheffing van de wet Natuurbescherming verloopt.

Meer over